Експерти журналу Moottori провели тест нових і зношених покришок

Фахівці фінського спеціалізованого видання Moottori вивчили актуальне питання: наскільки знос може погіршити зчіпні властивості покришок, їх стійкість перед акваплануванням і швидкість гальмування. Щоб дати відповідь на ці питання, експерти провели відповідні випробування. Аби дані тесту були достовірними, перевірку у різних умовах пройшли шини декількох брендів. Загалом у тестуванні взяли участь 6 моделей від виробників Goodyear, Michelin, Nokian і Kormoran.
Учасники та критерії випробування
Фінський спеціалізований журнал Moottori провів масштабне дослідження відмінностей у зчепленні, гальмуванні, стійкості до аквапланування і керованості нових і зношених шин. Для цього їх піддали порівняльному тесту, в якому випробували одні й ті ж моделі у новому і зношеному стані.
Для проведення тестування експерти взяли такі моделі:
- Goodyear EfficientGrip Performance з глибиною протектора 7,5, а також зношені до 3,5 - 3,9 мм;
- Kormoran Runpro b (8,3 і 3,0 - 3,6 мм);
- Michelin CrossClimate+ (7,4 и 4,8 – 6 мм);
- Michelin Primacy 3 (7,4 і 3,6 - 4,8 мм);
- Nokian Hakka Black 2 (7,2 і 4,3- 5,8 мм);
- Nokian Nordman SX2 (7,2 і 3,4 - 4,2 мм).
Як зазначили представники журналу Moottori, у країнах ЄС зараз практично не проводяться тести зношених шин. Тому надається виключно інформація про продуктивність нових покришок. Разом з тим деякі шинні бренди, включаючи Michelin, заявляють, що їхня продукція зберігає свої вихідні характеристики до кінця зносу. Цю інформацію і вирішили перевірити в Moottori, додавши до переліку тестованих шин абсолютно різні моделі. Наприклад, з асортименту Michelin для тесту були взяті відразу літні (Primacy 3) і всесезонні шини CrossClimate +. Nokian у свою чергу представлені і преміальною версією Hakka Black 2, і більш бюджетним варіантом Nordman SX2.Найбільш бюджетний варіант у тесті - покришки бренду Kormoran.
Захист від аквапланування
Це важливий аспект, який багато в чому визначає безпеку на дорозі. Нові і зношені покришки тут показали трохи різні результати. Якщо нові Kormoran продемонстрували відмінну стійкість до аквапланування на прямій, то у зношеному стані вони виявилися набагато слабшими і втрачали зчеплення на швидкості 75 км/год. Найбільша різниця за швидкістю втрати зчеплення була зафіксована між новим і зношеним станом у Nokian Nordman SX2 (16 км/год). Найменша різниця - у Michelin CrossClimate + (9 км/год).
У поперечному акваплануванні найкраще себе проявили ті ж дві шини. З важливих недоліків: експерти звернули увагу, що зношені покришки більш різко втрачають зчеплення.
Загалом випробування у мокрих умовах показали, що глибина протектора дуже впливає на протистояння акваплануванню. Причому від покришок, їх виробника і вартості це не завжди залежить. Було виявлено закономірність: чим менша глибина канавок, тим повільніше відбувається відведення води у різні боки.
Керованість і гальмування на мокрій дорозі
Найкращий час на мокрому покритті - у 18-дюймових Hakka Black 2, але у зношеному стані необхідна велика обережність: на передній осі значно знижується зчеплення. У Michelin Primacy 3, які дуже добре себе проявили в новому стані, у зношеному вигляді час кола погіршився на 2 секунди, проте шини продовжували вести себе стабільно. Такою ж несуттєвою визнали зміну Kormoran з втратою частини протектора. Велика різниця спостерігалася між Nokian Nordman SX2 у новому вигляді і після зносу.
Таким чином, згідно з результатами цього тесту, будь-які шини з втратою частини протектора втрачають і якість керування і швидкість на мокрій дорозі. Однак для деяких моделей ці зміни незначні, інші поводяться значно гірше.
Схожі висновки експерти зробили і щодо гальмування на сухому та мокрому дорожньому покритті. Оскільки випробування були проведені у двох кліматичних зонах - Фінляндії та ПАР (при температурі 22 - 30 градусів), були отримані максимально точні результати. У фінських погодних умовах за мокрим гальмуванням найбільш стабільними виявилися Michelin CrossClimate +. Найбільшим розбіг у мокрому гальмуванні між новими і зношеними покришками був у Michelin Primacy 3. На полігоні ПАР різниця між зношеними і новими шинами виявилася значно меншою. А найстабільнішу динаміку за зчепленням продемонстрували Kormoran. Схожими були результати і у сухому гальмуванні.
Загальні висновки
Проведені випробування у черговий раз показали, що знос робить негативний вплив на основні параметри покришок всіх брендів. Найбільша різниця - у зчепленні в мокрих умовах. Саме тому експерти не без підстав радять змінювати шини, не чекаючи межі їх зносу. Багато фахівців рекомендують це робити, коли рівень протектора досягає трохи менше 4 мм.
За всіма протестованими шинами експерти видання опублікували такі підсумкові дані:
1. Goodyear EfficientGrip Performance.
Плюси: дають високу стійкість до аквапланування, поки протектор новий; зі зносом зберігають стабільну поведінку у будь-яких умовах.
Мінуси: зі зносом стає помітним погіршення опору акваплануванню, знижується якість гальмування на мокрій дорозі.
2. Kormoran Runpro b.
Плюси: висока стійкість до аквапланування у новому стані; стабільність у поведінці при зносі; на сухій дорозі гальмування у зношених шин краще, ніж у нових.
Мінуси: зношені покришки гірше гальмують у мокрих умовах.
3. Michelin CrossClimate+.
Плюси: передбачуваність у новому і зношеному стані. Стабільне сухе гальмування у зношеному стані.
Мінуси: погана стійкість до поперечного аквапланування.
4. Michelin Primacy 3
Плюси: передбачуваність у новому і зношеному стані.
Мінуси: після зносу - гірше мокре гальмування, знижена стійкість до поперечного аквапланування.
5. Nokian Hakka Black 2.
Плюси: відмінна керованість у мокрому стані.
Мінуси: схильні до аквапланування; при зносі погіршується мокре гальмування.
6. Nokian Nordman SX2.
Плюси не виявлені.
Мінуси: після зносу поведінка на мокрій дорозі більш нервова, підвищується ймовірність аквапланування, гальмування погіршується у будь-яких умовах.