Що потрібно знати про ковані диски

Багато автомобілістів чули про те, що литі колісні диски за якістю краще, ніж сталеві (штамповані), але при цьому ковані комплектуючі за багатьма показниками краще, ніж литі.
Звичайно, ковані диски виготовляють не за допомогою ковадла та молоту, ці високотехнологічні вироби роблять на заводах на спеціальному обладнанні за сучасними технологіями.
Секрети виробництва кованих дисків
Щоб бути максимально точними у формулюванні, ковані колісні диски могли б називатися комплектуючими, виготовленими методом гарячого об'ємного штампування в закритих матрицях. Правда, таке найменування було б складно запам'ятовувати і вимовляти, тому виробники називають свою продукцію просто кованими дисками.
Ще одна цікава особливість таких виробів в тому, що для їх виготовлення застосовують дуже складні технології. Нерідко ковані диски виготовляють на тих же заводах, що і літаки. Дороге обладнання та потужні преси дозволяють випускати висококласні і міцні вироби.
Матеріалом для кованих дисків служить сплав, заснований на алюмінії з додаванням магнію, міді, марганцю і кремнію. Цей метал має високу міцність, але при цьому досить пластичний. З нього виливають циліндр близько 20 см в діаметрі, який пізніше розрізають на деталі потрібної довжини. Ці заготовки відправляються в ковальсько-пресовий цех, де їх розігрівають і кладуть під прес. В результаті, виходять пласкі кола з діаметром близько 0, 5 м.
Отримані деталі нагрівають до 430 градусів за Цельсієм і штампують спеціальним обладнанням. У підсумку виходять чергові заготовки, що нагадують за формою каструльки. Вони знову закладаються в піч, розігріваються і пізніше по конвеєру переміщаються до пресу для другого штампування. Між розігрівом і процесом штампування має пройти не більше 11 секунд, в іншому випадку деталь вистигає.
Технологічний процес виглядає, як злагоджена робота кількох фахівців: один з них змащує гарячий штамп, інші захоплюють «каструлю» довгими щипцями і закладають в прес-форму. Після того, як верхня частина преса опуститься і знову підніметься, з-під нього витягують практично готовий диск.
Якщо використовується новий штамп, то перші чотири одиниці перевіряють на предмет геометричної точності. Потім його можна використовувати для серійного виробництва коліс.
Завершальний етап виробництва кованих дисків
Незважаючи на те, що отримана після штампування деталь зовні дуже нагадує готовий диск, вона не може похвалитися тими вражаючими властивостями, які характерні для кованих виробів:
- міцність;
- пластичність;
- пружність.
Всі ці якості диск набуває при термообробці. В першу чергу, колеса загартовують: протягом декількох годин прогрівають до 515 градусів, а після різко охолоджують у воді. У підсумку, змінюється структура металу, він стає дрібнозернисто-волокнистим.
Для додання потрібних механічних властивостей, диск «зістарюють», тобто, чекають, поки структура вирівняється і зникнуть внутрішні механічні напруги. Для прискорення процесу деталі тримають в печі близько 12-14 годин (150-160 градусів), а потім колеса повільно остигають.
Контроль якості
Щоб отримати на виході продукцію найвищої якості, партію готових дисків обов'язково перевіряють. Зазвичай для перевірки вибирають близько 10% виробів. Їх вивчають на предмет дефектів і деформацій, а також досліджують однорідність сплаву. Одну деталь з партії обов'язково розрізають, щоб розглянути зсередини.
Також контролери досліджують механічні властивості сплаву по отриманим зразкам.
На фінішному етапі диски шліфують, просвердлюють отвори під ніпель і болти, а також формують запланований дизайн. Деякі моделі проходять додаткове полірування.
Переваги кованих дисків
Автомобільні диски, виготовлені за технологією, описаною вище, мають цілий ряд переваг:
- висока міцність;
- знижена вага (у порівнянні з литими і штампованими);
- зниження витрат на паливо;
- довговічність;
- пластичність (при ударі вироби не руйнуються, а деформуються);
- привабливий зовнішній вигляд;
- здатність до відновлення і ремонту.
Недоліком таких зносостійких і міцних комплектуючих можна назвати високу вартість. Однак, цей показник дуже відносний.
Є кілька прийомів для тих, хто не знає, як відрізнити ковані диски від литих:
- порівняти масу (ковані часто легше, ніж легкосплавні);
- вивчити кромку (литі не проходять шліфування, тому можуть мати нерівний край);
- розглянути написи (на кованих написи вдавлені, а на литих - опуклі);
- пошукати напис «FORGED» (вона прикрашає брендові ковані диски);
- порівняти вартість (литі зазвичай дешевше).
Сьогодні вибір кованих комплектуючих настільки хороший, що придбати їх можна в самих різних розмірах (R13, R14, R15, R16, R17, R18, R20) і практично для будь-якого автомобіля (ВАЗ, Нива, БМВ, Ауді, Форд, Кіа, Пріора, Веста, Ніссан, УАЗ, Мерседес, Тойота, Ріо, Фольксваген, Соляріс, Фокус).
Підбираючи ковані диски, варто побоюватися недобросовісних продавців, які в гонитві за заробітком не соромляться обману. Щоб купити саме ковані комплектуючі, звертайтеся до перевірених магазинів, які дорожать своєю репутацією і цінують кожного клієнта.
В інтернет-магазині Інфошина вся інформація про диски гранично точна і достовірна. Тут представлено кращу продукцію з офіційною гарантією від самих різних виробників.