infoshina.ua
Пошук

Чим небезпечні зношені шини?

04.06.2018
44231
5
497 оцінок
Чим небезпечні зношені шини?

Знос протекторного малюнка несе в собі цілий ряд загроз. «Лиса» гума втрачає свої основні експлуатаційні властивості, не може забезпечити достатній рівень зчеплення з трасою, загрожує безпеці водія і пасажирів. Існують певні норми, згідно з якими глибина протекторного малюнка є прийнятною. Однак, за цим показником необхідно уважно стежити, і вчасно міняти шини за необхідності.

Ступінь зношеності шин

Гранично допустимий рівень зносу шин визначається чинним законодавством. Загалом, допустима залишкова глибина протектора літньої шини складає 1,6 міліметра, зимової - 4 міліметри. Однак експерти настійно рекомендують міняти покришки до досягнення мінімального значення. В іншому випадку колеса не зможуть забезпечити необхідний рівень безпеки. Адже зношена гума піддається більшому ризику проколу, знижується стійкість шин до аквапланування, крім того, збільшується гальмівний шлях і знижується стійкість автомобіля на дорозі, особливо в зимових погодних умовах.

Причини зносу шин

Виділяють кілька типів зносу покришок, і кожен з них може бути викликаний різними причинами.

Двосторонній і центральний знос з'являються через невідповідний тиск в шинах. При тиску нижче норми шина починає більше зношуватися по краях, і виходить двосторонній знос. Перекачувати шини теж не варто: навантаження по плямі контакту розподіляється не рівномірно, а ближче до центру, значить, шина зношується швидше в центральній частині протектора.

Численні місця зносу по колу є прямим наслідком дисбалансу. Особливо це характерно для шин рульової осі, але може з'являтися на всіх вісях. Виправити ситуацію може балансування, але лише частково: колесо, яке зазнало втрат округлості, буде зношуватися більш інтенсивно.

Повторювані місця зносу по колу шин можуть бути причиною несправності підвіски - важелі, амортизатори і пружини. Після діагностики і ремонту підвіски шину потрібно замінити, так як такий характер зносу більше не забезпечує її рівномірне обертання.

Локальний знос у вигляді плями - прямий результат екстреного гальмування із заблокованим колесом. Рівномірність обертання колеса в цьому випадку також порушена і шину доведеться замінити. Якщо залишити автомобіль на тривалий час на стоянці, то існує ризик утворення на шинах пласких майданчиків, які потім під час руху будуть викликати биття коліс.

Знос протектора у вигляді щербин або гребінчастий знос часто спостерігається у шин провідної осі з блоковим малюнком протектора. Він викликаний тим, що під час руху шина деформується - в місці контакту з дорогою протектор вдавлюється всередину, а в міру обертання колеса далі знову випрямляється. Це призводить до того, що на передній кромці протектор зношується більше, ніж на задній.

Небезпека їзди на зношених шинах

Багато водіїв навіть не замислюються над тим, яку небезпеку таїть у собі зношена гума. Проте, існує цілий ряд ризиків, про які не слід забувати.

Потертий протектор сприяє тому, що гальмівні властивості шин погіршуються. Це може привести до зіткнення і аварії, навіть якщо ви вчасно натиснули на гальмо. Крім того, різко знижується керованість: автомобіль перестає слухатися команд рульового колеса, водій втрачає контроль над транспортним засобом.

Підвищується ризик аквапланування. Це відбувається через те, що виснажена дренажна система вже не може досить швидко евакуювати вологу з контактної плями.

Транспортний засіб, навіть при невеликому повороті дороги, на напівстертих покришках може різко розвернутися, перегороджуючи шлях наступним автомобілям. Ну а якщо перекачати шини, вони можуть навіть вибухнути.

Поведінка в різних дорожніх умовах

Характеристики зношеної гуми змінюються, що відчувається і на мокрій, і на сухій трасі, а також на нерівних поверхнях.

На мокрій дорозі зменшений протектор гірше справляється з великим відведенням води з плями контакту шини з дорожнім полотном. Особливо чітко це можна відчути при їзді в дощ, коли автомобіль починає завчасно спливати при проїзді навіть невеликих калюж і стає важким у керуванні. Погіршується керованість, а гальмівний шлях збільшується.

На сухій поверхні при різкому гальмуванні, повороті або максимальному розгоні між шиною і дорожнім полотном утворюються продукти зносу. При цьому, канавки між протекторними блоками занадто дрібні, щоб їх вивести, тому зчеплення шини з дорогою падає. Особливо це стосується тих випадків, коли шини експлуатуються в граничних режимах, наприклад, на високих швидкостях.

Особливо небезпечні покришки із зношеним протектором на нерівних поверхнях. Шина не може впоратися з ямами і вибоїнами внаслідок недостатнього рівня зчеплення.

Сезонні особливості зносу шин

Як відомо, літні і зимові покришки мають ряд суттєвих відмінностей, включаючи протекторний малюнок і склад гумової суміші. У кожного виду гуми є також і свої особливості зносу.

Зимові шини більш м'які та еластичні, що дозволяє їм зберегти свої властивості в морози. Такий компаунд досить швидко стирається, якщо використовувати його при високих температурах, тобто влітку. Решта причин, зазначені вище, також сприяють стиранню. Знос зимової гуми особливо небезпечний, адже від надійності протектора залежить якість зчеплення зі снігом і льодом.

Для літніх шин глибина канавок також важлива - вони є невід'ємною частиною дренажної системи, що виводить вологу з-під покришок. Гальмування і зчеплення на різних типах поверхні - ще один важливий фактор, що залежить від зносу. Літні покришки більш жорсткі, так що на холоді застигають, втрачають свої основні якості, що також призводить до швидкого зносу гуми.

Так що важливо не тільки стежити за висотою протектора, але також і за тим, щоб вчасно міняти шини до сезону.

Норми зносу шин для легкових і вантажних автомобілів

Існують певні вимоги до кожного типу транспорту щодо остаточної глибини протекторного малюнка. Їх можна представити у вигляді таблиці.

Категория транспортного средстваРасшифровка категорииМинимальная допустимая глубина протектора

L

Мотоциклы и мопеды0,8 мм
N2, N3, O3, O4Грузовые авто и прицепы, свыше 3,5 тонн1 мм
M1, N1, O1, O2Легковые автомобили, грузовые автомобили и прицепы до 3,5 тонн1,6 мм
M2, M3Автобусы (имеющие более 8 мест для пассажиров)2 мм