Вторинна переробка автомобільних шин: що роблять з гумової крихти

Кожне нове покоління автомобільної гуми відрізняється більш високими експлуатаційними характеристиками і збільшеним терміном служби. Середній період її експлуатації знаходиться в діапазоні 6-10 років, проте навіть найміцніші та довговічні шини рано чи пізно зношуються і приходять в непридатність. Що ж з ними відбувається далі?
За рахунок складної формули компаунду і наявності металевих деталей, шини не можна складати на звалищах і спалювати. Вони практично не розкладаються, а продукти горіння отруюють повітря. Існують правила, які на державному рівні регламентують порядок утилізації відпрацьованих покришок. Одним з оптимальних методів визнана вторинна переробка легкових і вантажних шин. Вироби, що відпрацювали своє, поділяють на окремі компоненти: виділяють сталевий і текстильний корд. За допомогою спеціального обладнання компаунд подрібнюється, а отримана крихта широко використовується в різних сферах виробництва.
Область застосування крихти з автомобільних шин
Сьогодні бізнес, заснований на переробці гумотехнічних виробів стає все популярнішим. Адже сировини більш ніж достатньо, процес її обробки відносно простий, а сфера застосування крихти досить широка:
- автомобільна промисловість (нові покришки і гумові деталі);
- взуттєва індустрія (гумове взуття, підошви);
- виготовлення будматеріалів (гідроізоляційні, звукоізоляційні і покрівельні матеріали, гумовобітумна мастика, гумові покриття);
- видобуток нафти (тампонування нафтових свердловин).
Цікаво також те, що з перероблених шин виробляють текстильні й каучукові матеріали, а видалений корд використовують в якості сировини для отримання металів.
Гумова крихта все частіше застосовується при створенні різних типів дорожніх і підлогових покриттів. З цього матеріалу виготовляють тротуарну плитку, гумові покриття для бігових доріжок, спортивних майданчиків і футбольних полів. До речі, переробка шин в крихту і додавання в асфальтобенну суміш дозволяє значно скоротити вартість доріг. В середньому, асфальт на 7-12% складається з перероблених покришок.
У той же час, покриття для бігових доріжок на стадіонах включають не менше 80% дрібнодисперсної гумової крихти. Такий же склад мають покриття в приміщеннях, де ведуться роботи з агресивними хімічними речовинами.
Основні властивості виробів з крихти
Ті ж фактори, які заважають природному біологічному розкладанню шин, перетворюють зношене «автовзуття» в цінну сировину для повторної переробки.
Дорогі компоненти, що містяться в компаунді, наділяють його високою міцністю і витривалістю: натуральний і синтетичний каучук, цілий ряд масел, активні присадки і наповнювачі. Велика частина властивостей автомобільної гуми зберігається після переробки.
В результаті, вироби, виготовлені з крихти, отримують високу міцність, еластичність, а також стійкість до впливу кислотних і лужних розчинів. Крім того, вони добре тримають форму (не розтягуються і не згинаються) і залишаються працездатними при широкому діапазоні температур.